Brink Motorsport, STCC, foto: Pressbild STCC/Micke Fransson, Teambild

Aktiebolaget STCC har tvingats ansöka om konkurs och ett nytt samarbete har skapats mellan Svenska Bilsportförbundet (SBF), TCR Scandinavian Series AB och arrangörer för att säkra säsongen 2019 vad gäller SM i standardvagnsracing.

Bolaget lider fortfarande av de turbulenta åren efter finanskrisen. De stora satsningarna som gjordes där efter för att återuppbygga mästerskapet inbringade för lite. Trots en positiv trend finansiellt sett under 2018 har bolaget nått en punkt där det inte längre finns förutsättningar att driva verksamheten vidare, konstaterar bolagets styrelse.

Inför säsongen 2017 införde STCC det framgångsrika reglementet TCR och var under fjolåret det fjärde största TCR-mästerskapet i världen.

— För oss gäller det nu att fokusera framåt. Svensk racing håller världsklass och ska så fortsätta. Därför kommer Svenska Bilsportförbundet, TCR Scandinavian Series AB och racingbanorna att agera tillsammans, säger Anna Nordkvist, vd för SBF i ett pressmeddelande.

— Tillsammans ska vi säkerställa att vi har en mästerskapssäsong under 2019 samt fortsätta utveckla svensk racing under kommande år. Det finns så mycket kraft, kunskap och kärlek till sporten från team, sponsorer, banor, funktionärer, fans och det vill fortsätta stärka.

STCC AB grundades 1996 och har sedan dess drivit en av Europas största racingmästerskap där förartalanger som Mattias Ekström, Thed Björk, Fredrik Ekblom och Johan Kristoffersson växt fram i framgångsrika team som Kristoffersson Motorsport, Flash Engineering, WestCoast Racing och Cyan Racing. Säsongspremiären i mästerskapet hålls som planerat på Ring Knutstorp den 3-4 maj och arrangörerna står väl förberedda.

— STCC har under en lång tid varit ett bra event för banorna. Med det nya TCR-reglementet och teamen, plus alla andra klasser som vuxit sig starka finns det definitivt en ljus framtid, säger Fredrik Sjöqvist, talesman för racingbanorna och vd för banan Mantorp Park.

— Rent praktiskt innebär detta inga större förändringar för oss arrangörer. Att det blir ett samarbete med en ny stark konstellation innebär också att det finns möjligheter att utveckla tävlingshelgerna ytterligare.

Fram till premiären väntar ett hårt arbete för den nya konstellationen mellan SBF, racingbanorna och TCR Scandinavian Series AB som tillsammans ska driva mästerskapet.

— Med det nya samarbetet för mästerskapet så tar vi tillsammans ett omtag för svensk racing och jag är övertygad om att vi kommer lyckas i år 2019, men framförallt att vi ska säkerställa och fortsätta utveckla svensk racing under kommande år, säger Greger Petersson, vd för TCR Scandinavian Series AB.

— Svensk banracing står sig bra i världen, vi har extremt duktiga team och arrangörer runt om i landet. SM i standardvagnsracing är svensk bilsports starkaste mästerskap och ska så förbli.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.